Besloten rit zondag 21 oktober 2018 (asverstrooiing Harry B.

Voor zondag 21 oktober 2018 staat een besloten rit op de toerkalender.  Het is dan de bedoeling om de as van Harry B te gaan verstrooien. Harry’s laatste wens was, dat zijn as verstrooid zou gaan worden onder een windmolen, zeg maar zijn laatste werkplek. Hij had toen altijd vol enthousiasme schoolkinderen verteld over windenergie. Om Harry’s laatste wil ten uitvoer te brengen, heeft Anja besloten om op zondag 21 oktober met een ieder, die daar interesse in heeft en Harry alsnog de laatste eer te willen bewijzen, af te rijden naar de Maasvlakte om aan het einde van de N15, bij slag Maasmond bij een windmolen zijn as uit te strooien. Vertrek op zondag 21 oktober om 12.30 uur bij Mc Donalds. Een ieder staat vrij om of met de motor of met de auto te komen.

nms Anja Buynsters

Peet van Konijnenburg

Road house Rit

Road House rit 9-9-2018

Om half 10 werd er verzameld bij Road House Motoren voor een bakkie. Ferenc was de eerste, daarna Arian, Bert, Hans Hofman, Elbert, Cees van Bokkum en ik zelf natuurlijk. Om 10 uur zijn we vertrokken voor een ritje zeeland. Na de Benelux tunnel via Geervliet, Abbenbroek, Zuidland Simonshaven naar Hellevoetsluis en door naar Ouddorp. Dan door naar de Brouwersdam waar we koffie zouden drinken, maar omdat die gesloten was zijn we via de route door gereden naar Brouwershaven waar we koffie met appeltaart hebben genuttigd. Daarna door via Zonnemaire, Nieuwerkerk en Oosterland. Vanaf Bruinisse ging het fout omdat er op de grevelingen weer een aantal windmolens gebouwd werden ( of er al niet genoeg staan). Na een snelle omweg toch weer op de route gekomen en door naar Numansdorp waar ik in eerste instantie de lunch wou nuttigen, maar omdat niemand nog trek had zijn we door gegaan via Klaaswaal, Westmaas en Mijnsherenland. Daarna binnendoor naar Barendrecht, Rhoon en Poortugaal en via Hoogvliet naar de Callenburgstraat. Ik had nog gemeld dat er achteraf een hapje en een drankje zou zijn maar ieder is doorgegaan. Ik wil de rijders bedanken voor het volgen wat zonder problemen ging en voor de gezelligheid natuurlijk. Na iets meer als de 183 km was het voor mij een leuke geslaagde rit, ondanks de dit keer voor mij lage opkomst. Voorgaande jaren had ik meer als 20 deelnemers, misschien omdat er dit keer niet echt een thema was. Gelukkig heb ik vernomen dat Nico met zijn Follow the leaderrit een heel leuk thema verzonnen heeft, en ik probeer zeker om mee te gaan.

 

Jan Schoonhoven

MC Flardinga Weekend Lambertsberg 2018

Het jaarlijkse weekend uitje van de mc Flardinga zit er weer op en deze keer was het voor de tiende keer dat Peter dit feestje heeft georganiseerd. Deze keer waren we te gast in het hotel Funfmädelhaus in Lambertsberg. Goed hotel, lekker eten, een mooie omgeving en schitterend weer. Wat wil een motorrijder nog meer en natuurlijk gezelligheid. Bij aankomst bleek dat er voor mij geen kamer in het hotel was, omdat er die zaterdag ook nog eens een bruiloft te vieren was in het hotel en er een aantal gasten ouden blijven overnachten. Ik werd “verbannen” naar een schitterende bungalow op 300 meter afstand van het hotel. Aanvankelijk was ik teleurgesteld, maar achteraf had ik de beste plek, een hele bungalow met ligbad voor mij alleen. Een mens kan het wel eens slechter treffen. Peter had twee mooie tochten uitgezet, een naar Luxemburg en eentje door de Eifel. De rit naar Luxemburg was voor sommigen een deceptie, want juist die dag had de politie een actie georganiseerd, waarbij vooral motorrijders staande werden gehouden en die dag heeft volgens mij wel geld opgeleverd voor de Luxemburgse schatkist. Ga maar na…geen kentekenbewijs bij je…kassa, geen reflector aan de achterzijde van je motor kassa…geen E-keurmerk in het vizier van je helm…kassa, geen decibelkillers in je uitlaat…vette kassa, geen voldoende profiel op je achterband…aftikken maar, geen geel waarschuwings hesje bij je…kon er af met een waarschuwing. Een van de jongens moest 374 betalen en kon zijn pinpas te voorschijn halen. Dus voor hem een wat duurder weekend dan gepland. Al met al is het toch wel een gezellig weekeinde geworden, waarbij veel gelachen werd. Peter heeft het hotel al weer voor 2019 vastgelegd, alleen de juiste datum moet nog geprikt worden.

Peet

Familie rit en BBQ

Elk jaar wordt door mc Flardinga een familie rit georganiseerd, waar familieleden, bekenden en vrienden aan mogen meedoen. Dat zijn altijd redelijk korte ritten, maar die zijn er eigenlijk om boven genoemden eens kennis te laten maken met motorrijden in clubverband. De opkomst is wisselvallig, soms matig en dan weer tamelijk goed. Vandaag was er een zodanige opkomst, dat de club in tweeën gesplitst moest worden. Ploeg 1 was 8 man groot, ploeg 2 ongeveer 10 man sterk, maar daar sloten op het laatst nog een paar nakomers bij aan. Althans dat hoorde ik later van Frank Jos. De rit ging richting Alblasserwaard. Via Oud Alblas ging het langs het riviertje de Alblas naar Graafstroom. Leuke weg om te rijden met zijn bochten en schitterende huizen. Veel fietsers, maar verder behoorlijk stil, maar dat kwam natuurlijk omdat de bewoners naar de preken van de dominee zaten te luisteren, want het is wel de Bible Belt van Nederland. En zou er eens een rit van mc Flardinga zijn, waarbij het allemaal goed zou lopen. Deze keer ook niet, althans bij ploeg 1, waar Aad de voorrijder was. Bij Gorinchem kwamen we bij een rotonde en volgens de Garmin van Aad moesten we de oprit naar de A-27 nemen, maar laat de A-27 dat weekeinde nou in zijn geheel afgesloten zijn. Om Bij Werkendam te komen, moesten we de omleidingsbordjes met de letter “B” volgen en dat betekende de A-15 richting Rotterdam. Dan maar de borden volgen en bij de afslag Papendrecht naar de N3 om naar de pont bij Dubbeldam te gaan nemen. Even ging het fout, omdat ik (als vooroprijder) mij vergiste in de afrit naar de Hollandse Biesbos en die liep dood. Dus maar naar de afslag Dubbeldam/Werkendam en na de pont rechts af naar het restaurant de Brabantsche Biesbosch, waar de koffiestop werd gehouden. Daar werd besloten om de rit wat in te korten met een rondje Biesbosch, waar het echt genieten geblazen was. Terug naar Werkendam en via de A-15 weer naar huis om daar de tijd vol te maken voor de bekende BBQ bij de vtv Zuidbuurt. Omdat de mc Flardinga dit jaar 45 jaar bestaat werd de bekende Vlaardinger Leo IJdo, tevens bekend als de nachtburgemeester van Vlaardingen,  gestrikt om als dj de zaak met goede muziek uit de jaren 60-70 op te fleuren. En ik moet zeggen, het was muziek uit mijn jeugd en lag bij een ieder goed in het gehoord. Slagerij Verduyn had het weer prima geregeld met het vlees, de salades en sauzen. Jan ontpopte zich als een volleerde kok, bijgestaan door Bert en Aad. Bij de BBQ hoorde ik van Frank Jos dat zijn ploeg totaal geen problemen had gehad, die wij wel hadden meegemaakt. Zij waren bij de rotonde bij de afsluiting recht door gereden richting Keizersveer en hadden de rit gewoon volgens Garmin kunnen afmaken. De stemming zat er goed in en aan het einde was er weer de bekende wafel met aardbeien, al dan niet met slagroom. De medewerking van de vtv Zuidbuurt in de vorm van Gilles en Theo was weer perfect en mede door het mooie en rustige weer kan ik alleen maar zeggen dat deze dag een geslaagde dag is geweest. En nu op naar de Eifel voor de clubvakantie.

Peet

Richting het Land van Maas en Waal

Vandaag stond er een rit op de kalender en die zou ons voeren in de richting van het land van Maas en Waal, ooit bezongen door Boudewijn de Groot. Via de A-15 ging het clubje (13 man) naar Gorinchem en dan via de A-27 naar de afslag Werkendam. Kennelijk hebben de wegbeheerders nog niet aan de kaartenmakers doorgegeven dat een en ander veranderd is. Want er was direct al een probleem, want er was een heus busstation aangelegd onderaan de afslag en toen wist Garmin het niet meer. Even was er overleg, maar even later reed de aanvoerder rechtdoor (waar hij bij een rotonde linksaf had gemoeten) en ging het richting de Biesbosch. Dus maar gedraaid, uiteindelijk de route gevonden en bij jachthaven Visserslag werd de koffiestop gehouden. De Garmins werden weer even vergeleken en het zou toen goed moeten komen. Nico had al aangegeven dat hij de route niet zou gaan afhaken. Door zijn dieet was hij de nodige kilo’s kwijtgeraakt, waardoor hij weer in zijn oude motorpak kon. Maar zijn oude helm was daardoor te groot geworden, hetgeen resulteerde dat bij elke bult in het wegdek zijn helm met een smak op zijn voorhoofd terecht kwam en hoofdpijn veroorzaakte. Na de koffie ging het via Hank richting de boorden van de Bergsche Maas. Even was er nog een twijfel gevalletje, maar eigenlijk was het bekend terrein, want we waren een aantal jaren geleden hier al een keer geweest. Aalburg-Nederhemert-Well-Ammerzoden-Hedel werden aangedaan, waar na Hoenzadriel-Velddriel en Kerkdriel met een bezoek werden vereerd. De bedoeling was dat we in de buurt van Rossum aan de Waal een lunchadres zouden opzoeken en die vonden we bij brasserie de Roskam in Hurwenen. Een pracht locatie met een mooi uitzicht op de rivier de Waal. Voldoende personeel, waardoor het eten snel en vlot werd geserveerd. Naast ons zat een groep jonge vrouwen,  dat een feestje had, waarvan een behoorlijk aantal in verwachting was. Kennelijk is de grond in het land van Maas en Waal behoorlijk vruchtbaar. Na de lunch ging het door de polders richting Almkerk,  waar door een aantal onder ons de grote weg werd opgezocht. Een paar spatten regen vielen ons ten deel in de buurt van Rotterdam, maar die mochten eigenlijk de pret niet drukken. Het was weer een mooie tocht geweest met een paar keer- en overleg momenten. Herkenbare dingen gezien, maar ook weer op plaatsen geweest, die nieuw waren.

Tot de volgende rit

Peet

Crematie clublid Harry

cof

Afgelopen zaterdag 21 juli 2018 heeft de mc Flardinga op waardige  wijze afscheid genomen van haar clublid Harry. Veel leden waren met hun motor aanwezig om een indrukwekkende erehaag te vormen. Mede door de enorme belangstelling van familie, vrienden, kennissen, oud collega’s is deze dag voor Anja en haar kinderen een verdrietige, maar toch een dag geworden, waar zij met trots en liefde naar kan terugkijken.

Crematie Harry

Zoals bekend is de crematie van Harry a.s. zaterdag om 15.00 uur. Voorafgaand aan de uitvaart is er condoleance bezoek mogelijk bij Monuta aan de Burg. Honnerlage Gretelaan 377 te Schiedam van 13.15-14.15 uur.

IJsselrit 15/07/2018

Vandaag geen verslag van deze rit, omdat bij de koffie/lunch stop de mededeling binnen kwam dat clublid Harry die ochtend om 10.00 uur was overleden.

Heen en weer naar Meer

Heen en weer naar Meer, dus richting zuid-west Brabant en een stukje door Belgie. Leuke weggetjes, smal, door bossen en weilanden werden beloofd. We waren er al vaker geweest en om te voorkomen, dat je steeds dezelfde route rijdt, kan je ook een paar routes op elkaar leggen, waardoor nieuwe plekjes worden aangedaan. Maar je ontkomt er niet aan, dat je op plaatsen komt, waar je onlangs geweest bent. Het beloofde schitterend weer te worden met een stevige bries. Ik was weer benieuwd naar het aantal deelnemers. De TT in Assen was op de buis, wereldkampioenschappen voetbal verzochten ook om kijkers, mogelijk bbq feesten in tuinen, kortom allemaal redenen om niet te komen. Die niet gekomen zijn, hebben een mooie rit gemist. Vijf deelnemers stonden bij het vertrek . Derk, die het groepje zou aanvoeren, Ferenc, Hans met zijn BMW uit 1978 en John, een gastrijder met zijn Harley. Die was een aantal weken ook al eens op het appél verschenen, maar toen bleek het startveld maar uit één deelnemer te bestaan, reden genoeg om niet te gaan rijden. Nu probeerde hij het opnieuw en in de loop van de middag heb ik wel begrepen dat hij enthousiast was en dat er mogelijk een nieuw MC Flardinga lid er aan zit te komen. Zoals gezegd…zuid-west Brabant en dan je in Oud -Gastel, Oudenbosch, Boscchenhoofd, Schijf en in Rucphen was de koffiestop in het cafe het Wapen van Nassau. Onderweg kwamen we een happening van hele oude bromfietsen tegen vanuit mijn jeugd en ver daarvoor. Zündapps, Kreidlers, Puch, Berini’s, Batavus, geweldig en het trok heel wat publiek bij de start. Na de koffie was Belgie aan de beurt en via Essen, Kalmthout en Achtmaal gingen we ongemerkt de grens over. Hele stukken rijden zonder dat je iemand tegenkomt, dat gebeurt niet zo vaak, maar vandaag wel. Heerlijk…. Je kon wel merken dat er tijden geen regen was gevallen, want het was behoorlijk droog op  de landerijen en een buitje zou wel welkom zijn bij de boeren. Via Meer, het zuidelijkste stukje op de route, ging het naar Galder en Ulvenhout. Bij Breda was het giga druk, want daar werden hockey wedstrijden om de Champions Trophy gespeeld, hetgeen weer afgesloten straten betekende, waar Garmin dan weer geen antwoord op had. Maar uiteindelijk kwamen we via Prinsenbeek in Langeweg terecht, waar in een restaurant, waar we al eens eerder geweest waren, de lunch werd genuttigd. Ondertussen was het al drie uur geworden en besloten werd om de route tot aan de A-16 te gaan volgen en nadat Moerdijk was aangedaan, werd de snelweg genomen en kon ik om 16.00 uur mijn motor na 200 km. in de garage zetten. Het was schitterend weer geweest met redelijk veel wind, met veel dagjesmensen en wielrenclubjes op de weg (weinig motoren, maar die zaten waarschijnlijk in Assen) en kan ik de maker van deze route een veer steken waar de zon niet schijnt, want de rit was zonder meer geslaagd. Met dank aan de medereizigers Derek, Ferenc, Hans, John en ondergetekende.

Peet van Konijnenburg

Effe naar Geffen

Vandaag (vaderdag) stond er een rit van ongeveer 260 km op de toerkalender. Ik was benieuwd naar het aantal deelnemers, want bij de clubavond hoorde ik al de nodige afzeggingen, want het zou vaderdag zijn. Nou…de club was wel heel miniem. Vier mannen hadden het thuisfront achtergelaten. Ingeval de privacywetgeving zal ik geen namen noemen (hahaha). Maar vol goede moed gingen we op pad en via de A-16 ging het richting Moerdijkbrug. Vervolgens werden Made, Teteringen, Rijen, Molenschot en Rijen aangedaan. Lekker rustig voortkabbelend ging het naar Riel en daar was weer eens de bekende afsluiting. Via Garmin werd een oplossing gevonden, maar dat was een onverhard pad en de Garminpiloot/vooroprijderd vond dat het wel kon, want Garmin beloofde dat we verder wel weer op de route zouden komen. Maar na korte tijd was er weer overleg. Maar aangezien ik altijd gezegd heb, dat ik weiger over onverharde wegen te rijden, besloot ik de boel de boel te laten en maakte ik rechts omkeert. De rest reed wel door en ben ik via Chaam, Ginneken en het Mastbos teruggegaan naar Breda en was ik na ongeveer 200 km. weer thuis. Jammer dat het zo gelopen is, een kleine opkomst, afsluitingen en onverhard wegdek, je kunt niet alles hebben.

Peet van Konijnenburg