Richting het Land van Maas en Waal

Vandaag stond er een rit op de kalender en die zou ons voeren in de richting van het land van Maas en Waal, ooit bezongen door Boudewijn de Groot. Via de A-15 ging het clubje (13 man) naar Gorinchem en dan via de A-27 naar de afslag Werkendam. Kennelijk hebben de wegbeheerders nog niet aan de kaartenmakers doorgegeven dat een en ander veranderd is. Want er was direct al een probleem, want er was een heus busstation aangelegd onderaan de afslag en toen wist Garmin het niet meer. Even was er overleg, maar even later reed de aanvoerder rechtdoor (waar hij bij een rotonde linksaf had gemoeten) en ging het richting de Biesbosch. Dus maar gedraaid, uiteindelijk de route gevonden en bij jachthaven Visserslag werd de koffiestop gehouden. De Garmins werden weer even vergeleken en het zou toen goed moeten komen. Nico had al aangegeven dat hij de route niet zou gaan afhaken. Door zijn dieet was hij de nodige kilo’s kwijtgeraakt, waardoor hij weer in zijn oude motorpak kon. Maar zijn oude helm was daardoor te groot geworden, hetgeen resulteerde dat bij elke bult in het wegdek zijn helm met een smak op zijn voorhoofd terecht kwam en hoofdpijn veroorzaakte. Na de koffie ging het via Hank richting de boorden van de Bergsche Maas. Even was er nog een twijfel gevalletje, maar eigenlijk was het bekend terrein, want we waren een aantal jaren geleden hier al een keer geweest. Aalburg-Nederhemert-Well-Ammerzoden-Hedel werden aangedaan, waar na Hoenzadriel-Velddriel en Kerkdriel met een bezoek werden vereerd. De bedoeling was dat we in de buurt van Rossum aan de Waal een lunchadres zouden opzoeken en die vonden we bij brasserie de Roskam in Hurwenen. Een pracht locatie met een mooi uitzicht op de rivier de Waal. Voldoende personeel, waardoor het eten snel en vlot werd geserveerd. Naast ons zat een groep jonge vrouwen,  dat een feestje had, waarvan een behoorlijk aantal in verwachting was. Kennelijk is de grond in het land van Maas en Waal behoorlijk vruchtbaar. Na de lunch ging het door de polders richting Almkerk,  waar door een aantal onder ons de grote weg werd opgezocht. Een paar spatten regen vielen ons ten deel in de buurt van Rotterdam, maar die mochten eigenlijk de pret niet drukken. Het was weer een mooie tocht geweest met een paar keer- en overleg momenten. Herkenbare dingen gezien, maar ook weer op plaatsen geweest, die nieuw waren.

Tot de volgende rit

Peet

Crematie clublid Harry

cof

Afgelopen zaterdag 21 juli 2018 heeft de mc Flardinga op waardige  wijze afscheid genomen van haar clublid Harry. Veel leden waren met hun motor aanwezig om een indrukwekkende erehaag te vormen. Mede door de enorme belangstelling van familie, vrienden, kennissen, oud collega’s is deze dag voor Anja en haar kinderen een verdrietige, maar toch een dag geworden, waar zij met trots en liefde naar kan terugkijken.

Crematie Harry

Zoals bekend is de crematie van Harry a.s. zaterdag om 15.00 uur. Voorafgaand aan de uitvaart is er condoleance bezoek mogelijk bij Monuta aan de Burg. Honnerlage Gretelaan 377 te Schiedam van 13.15-14.15 uur.

IJsselrit 15/07/2018

Vandaag geen verslag van deze rit, omdat bij de koffie/lunch stop de mededeling binnen kwam dat clublid Harry die ochtend om 10.00 uur was overleden.

Heen en weer naar Meer

Heen en weer naar Meer, dus richting zuid-west Brabant en een stukje door Belgie. Leuke weggetjes, smal, door bossen en weilanden werden beloofd. We waren er al vaker geweest en om te voorkomen, dat je steeds dezelfde route rijdt, kan je ook een paar routes op elkaar leggen, waardoor nieuwe plekjes worden aangedaan. Maar je ontkomt er niet aan, dat je op plaatsen komt, waar je onlangs geweest bent. Het beloofde schitterend weer te worden met een stevige bries. Ik was weer benieuwd naar het aantal deelnemers. De TT in Assen was op de buis, wereldkampioenschappen voetbal verzochten ook om kijkers, mogelijk bbq feesten in tuinen, kortom allemaal redenen om niet te komen. Die niet gekomen zijn, hebben een mooie rit gemist. Vijf deelnemers stonden bij het vertrek . Derk, die het groepje zou aanvoeren, Ferenc, Hans met zijn BMW uit 1978 en John, een gastrijder met zijn Harley. Die was een aantal weken ook al eens op het appél verschenen, maar toen bleek het startveld maar uit één deelnemer te bestaan, reden genoeg om niet te gaan rijden. Nu probeerde hij het opnieuw en in de loop van de middag heb ik wel begrepen dat hij enthousiast was en dat er mogelijk een nieuw MC Flardinga lid er aan zit te komen. Zoals gezegd…zuid-west Brabant en dan je in Oud -Gastel, Oudenbosch, Boscchenhoofd, Schijf en in Rucphen was de koffiestop in het cafe het Wapen van Nassau. Onderweg kwamen we een happening van hele oude bromfietsen tegen vanuit mijn jeugd en ver daarvoor. Zündapps, Kreidlers, Puch, Berini’s, Batavus, geweldig en het trok heel wat publiek bij de start. Na de koffie was Belgie aan de beurt en via Essen, Kalmthout en Achtmaal gingen we ongemerkt de grens over. Hele stukken rijden zonder dat je iemand tegenkomt, dat gebeurt niet zo vaak, maar vandaag wel. Heerlijk…. Je kon wel merken dat er tijden geen regen was gevallen, want het was behoorlijk droog op  de landerijen en een buitje zou wel welkom zijn bij de boeren. Via Meer, het zuidelijkste stukje op de route, ging het naar Galder en Ulvenhout. Bij Breda was het giga druk, want daar werden hockey wedstrijden om de Champions Trophy gespeeld, hetgeen weer afgesloten straten betekende, waar Garmin dan weer geen antwoord op had. Maar uiteindelijk kwamen we via Prinsenbeek in Langeweg terecht, waar in een restaurant, waar we al eens eerder geweest waren, de lunch werd genuttigd. Ondertussen was het al drie uur geworden en besloten werd om de route tot aan de A-16 te gaan volgen en nadat Moerdijk was aangedaan, werd de snelweg genomen en kon ik om 16.00 uur mijn motor na 200 km. in de garage zetten. Het was schitterend weer geweest met redelijk veel wind, met veel dagjesmensen en wielrenclubjes op de weg (weinig motoren, maar die zaten waarschijnlijk in Assen) en kan ik de maker van deze route een veer steken waar de zon niet schijnt, want de rit was zonder meer geslaagd. Met dank aan de medereizigers Derek, Ferenc, Hans, John en ondergetekende.

Peet van Konijnenburg

Effe naar Geffen

Vandaag (vaderdag) stond er een rit van ongeveer 260 km op de toerkalender. Ik was benieuwd naar het aantal deelnemers, want bij de clubavond hoorde ik al de nodige afzeggingen, want het zou vaderdag zijn. Nou…de club was wel heel miniem. Vier mannen hadden het thuisfront achtergelaten. Ingeval de privacywetgeving zal ik geen namen noemen (hahaha). Maar vol goede moed gingen we op pad en via de A-16 ging het richting Moerdijkbrug. Vervolgens werden Made, Teteringen, Rijen, Molenschot en Rijen aangedaan. Lekker rustig voortkabbelend ging het naar Riel en daar was weer eens de bekende afsluiting. Via Garmin werd een oplossing gevonden, maar dat was een onverhard pad en de Garminpiloot/vooroprijderd vond dat het wel kon, want Garmin beloofde dat we verder wel weer op de route zouden komen. Maar na korte tijd was er weer overleg. Maar aangezien ik altijd gezegd heb, dat ik weiger over onverharde wegen te rijden, besloot ik de boel de boel te laten en maakte ik rechts omkeert. De rest reed wel door en ben ik via Chaam, Ginneken en het Mastbos teruggegaan naar Breda en was ik na ongeveer 200 km. weer thuis. Jammer dat het zo gelopen is, een kleine opkomst, afsluitingen en onverhard wegdek, je kunt niet alles hebben.

Peet van Konijnenburg

Toerrit MC Flardinga 22-4-2018

Door Bert Lankester

In totaal waren er 11 deelnemers aan deze rit. Tevoren werd door Henk Lentink een appje verspreid waarin hij voorstelde om de aanvang te vervroegen naar 09.00 uur. Zeker gelet op de weersomstandigheden leek dit geen gek idee. Helaas zijn er een aantal clubleden die niet op de “noodapp” zitten. Deze zullen waarschijnlijk om 10.00 uur bij het vertrekpunt hebben gestaan met een aantal vraagtekens. Jammer.

De rit ging vanaf Gorinchem door het prachtige Brabantse Land. Veel landerijen, bossen en merengebieden. Het nadeel van een uurtje eerder weg is wel, dat de koffietenten nog niet open zijn. Als ik het goed heb, werd er ergens in Oirschot koffie gedronken samen met een grote delegatie oldtimers, personenauto’s, merk Volvo, waaronder enkele speciale uitgaven. Na de koffie met ging het door naar de lunch. Dit was circa 12.00 uur. De Eksterhoeve had zojuist de deuren geopend en de kok stond paraat. Genieten van overheerlijke pannenkoeken (en kroketten).

Jammer dat er toch weer enkele weg- en spooropbrekingen waren. Vooral die afgesloten spoorweg overgang was lastig, maar niet onoverkomelijk. Gewoon even omrijden. Ook moest er op sommige aansluitende wegen even worden gekluund, maar dat was weer een goede balansoefening. Toch misschien de route tevoren nog een keer voorrijden om dergelijke “ongemakken” te voorkomen.

Aan Henk Lentink werd gevraagd als leider van de rit voor zijn rekening te nemen. Dat ging gewoon goed, met Frank Jos en André als achtervang was er geen vuiltje aan de lucht. Behalve de drie spetters regen dan.

 

 

Instructie avond Basecamp 16-mei-2018

Op de clubavond wordt er een introductie gegeven in het gebruik van basecamp en je gps systeem (garmin of tomtom)

Rinus, zal op deze avond leiden en ons de fijne kneepjes bijbrengen om een mooie route te maken of kant en klare route te laden.

Neem gerust je laptop mee en gps toestel mee.

Rinus en Aad.

 

Eerste clubrit toerseizoen 2018

De lente is begonnen en daarmede ook het toerseizoen van de MC Flardinga. De motoren konden uit hun winterslaap gewekt worden en de motorkleding kon uit de mottenballen gevist worden. De eerste rit zou naar de binnenlanden van zuid-west Brabant gaan. We zouden bekende plekken gaan tegenkomen, maar ook zouden we op plaatsen komen, waar we nog niet geweest waren. Omdat er dit jaar geen toercommissaris van dienst meer werkzaam is voor de MC Flardinga, is Rinus bereid gevonden om voor het komende seizoen een aantal ritten uit te zetten, die gedownload kunnen worden en waaruit een keuze gemaakt kan worden. Er zijn tenslotte mensen zat met een Tom Tom/Garmin. Ik was benieuwd naar het aantal deelnemers, want het zou, volgens het KNMI, redelijk goed weer voor de motoren gaan worden. Bij het vertrek stonden er 15 mannen met hun stalen ros te wachten en ik zag een paar nieuwe gezichten. Mogelijk levert dat weer nieuwe leden op, want er is aanwas noodzakelijk om de club gezond te houden.

De rit ging via Rhoon/Portland naar de Heinenoordtunnel. Allemachtig, wat is Rhoon uitgebreid, het heeft niets meer met het oude dorp Rhoon te maken, alle weilanden zijn volgebouwd. Door de tunnel naar Klaaswaal en daarna door naar Willemstad. Het was lekker rustig in de polders, maar je kon wel zien, dat de wielrenners ook uit hun winterslaap waren gekomen, er reden er genoeg rond. In cafe Gastel Sfeer, bij Oud Gastel werd de eerste koffiestop gehouden. Aad Odijk fungeerde als vooroprijdert en ondanks het feit, dat hij de nieuwste kaarten in zijn Garmin had, moesten we af en toe een draai maken, omdat wegen doodliepen of dat er te vroeg werd afgeslagen. Maar met een clubje met 15 man is dat niet zo’n probleem.  Verder ging het naar Roosendaal, Bosschenhoofd, Hoeven, door bossen en langs velden. Het was weer genieten. In Sprundel ging het even fout. Er was aangegeven dat de doorgaande route afgesloten was, maar dat geldt niet voor Garmin en eigenwijs als we zijn, ging het door totdat de weg niet verder ging. Er werd een kruipdoor/sluipdoor route over een smal trottoir gevonden en gelukkig waren er geen voetgangers, want dat zouden de nodige verwensingen hebben opgeleverd. Ook werd St. Willibrord aangedaan, het dorp van de bouwvakkers. Je kan zien dat die mensen van hun beroep hun hobby hebben gemaakt, want er staan daar de nodige plaatjes van villa’s. Langs Etten-Leur en Prinsenbeek ging het naar Langeweg, alwaar de lunch gebruikt werd. Dat duurde iets langer dan we gewend waren, zodat na een korte tocht door de polders bij Hooge en Lage Zwaluwe ter hoogte van de Moerdijkbrug de snelweg werd opgezocht, zodat we toch op tijd thuis konden zijn.

De eerste rit zat er op met prachtig toerweer en nu maar hopen dat de weergoden ons in de toekomst gunstig gezind zullen zijn.

Tot de volgende rit

Peet van Konijnenburg

Motorbeurs 2018

Al jarenlang worden de Jaarbeurshallen in Utrecht eind februari het domein van duizenden motorliefhebbers in Nederland en daarbuiten. Een aantal hallen wordt volgestouwd met stands, waar dealers, verkopers van onderdelen, prullaria en meer aanverwante motorartikelen hun waren aanprijzen. Fabrikanten komen met hun nieuwste modellen, dealers showen hun voorraad (nieuw en gebruikt), de laatste mode op kledinggebied, handelaren bieden speldjes, petjes, bandana’s, onderhoudsmateriaal aan, kortom, voor iedere motorliefhebber is er wel wat voor zijn gading.  Elk jaar probeer ik wel een dag te gaan om de sfeer te proeven en om mij te vergapen op al dat moois wat er tentoongesteld staat. Af en toe koop je wel eens iets, maar dit jaar zou het vooral bij kijken blijven. Harrie Buynsters en ik hadden afgesproken dat wij op donderdagmiddag naar Utrecht zouden afreizen. In de middag gaat er al een gedeelte naar huis en de verwachting is dan, dat je op je gemak alles kan bekijken, Bij Motorkledingcentrum werden via email de tickets besteld en dat scheelde al 3 euro korting, terwijl er meteen een voucher werd uitgeprint, waarop je bij hun een gratis flacon motoronderhoudsspul kon afhalen. Dus rond 13.00 uur met de auto naar Utrecht en die geparkeerd op het Transferium Westraven. Je parkeert voor 4,50 euro je auto en dan krijg je een vervoersticket met het openbaar vervoer voor 5 personen en gratis bij. Tien minuten met de tram en je staat meteen voor de enorme bouwput, waar momenteel de Jaarbeurs uit bestaat. Vorig jaar was het al een puinhoop en heden leek het erop dat er nog niks aan veranderd was. Het zal best mooi worden en ik denk dat het een kwestie van de lange adem is. Eenmaal binnen konden we beginnen aan de omloop. Even oriënteren in welke hal je gaat beginnen, want dat is wel zo makkelijk als je weer naar huis wilt. De hallen zijn gigantisch en je raakt al gauw de weg kwijt door al die gangen en opstellingen. Al kijkend naar al dat moois, je oren en ogen de kost gevend bij de standhouders, mooie meiden zien, die je allerlei folders in je handen drukken, zittend op motoren, foto’s makend gingen we van hal naar hal. En altijd kom je nog wel bekenden tegen, zoals Herman en Marcel van de mc Flardinga. Af en toe moesten we even uitrusten en dan is het leuk om naar de mensen te kijken. Leeftijd is voor een motorrijder kennelijk niet van belang, je ziet mannen, die al dik AOW-er zijn en die zich gedragen als een kind in een speeltuin. Ook de jeugd was aanwezig en er was voor de allerkleinsten zelfs een terreintje gemaakt, waarop ze met kleine trial elektrische motoren konden rijden. Na ongeveer 3 uur rondgestruind te hebben denk je alles wel gezien had en werd de terugreis naar Schiedam/Vlaardingen aanvaard. Ondertussen hadden we onze flacon met schoonmaakspul opgehaald en Els den Haan (ex-lid van mc Flardinga, die als verkoopster werkzaam is bij Motorkledingcentrum) nog even gedag gezegd. Ze had het weer behoorlijk druk en het zouden lange dagen gaan worden. Buiten troffen we Rob van MR-motoren nog aan, die had zijn kamer vastgelegd in het hotel, waar hij zou blijven slapen. We konden hem feliciteren met de stand van BMW, want ze hadden er weer iets moois van gemaakt. Eventjes doorbijten in de file rondom Utrecht en naar huis. Het was weer een mooie en gezellige dag geweest, veel gezien en de drukte was ons meegevallen. Volgens jaar bij leven en welzijn naar de volgende Motorbeurs.